tisdag 8 februari 2011

Tömträning o flappsula







Ännu en bra träning för Disco i tömmen. Han jobbar på bra, Mia varierar mellan komfortzon o stresszon. Disco verkar nöjd. När han travade på fram i v varv såg han jättefin ut. Så vill jag att det ska se ut då jag rider! Det som jag känner i h varv när jag rider märktes även i tömmen idag. Han vill gärna skjuta ut bogen o vika sig i halsen i stället för att böja sig i nacken. Men samlande arbetet som görs i tömmen gör gott för ridningen, därför hoppas jag kunna fortsätta med tömkörningen, även själv.
Nu har jag köpt ny tömkörningsgjord. Den låg bra på. Skickade efter den så jag slapp få bula i huvudet...

Disco är nu skodd med flappsulor. Efter bölder, knähakningar o slå i sko ville hovis testa dessa fram. Han hade god erfarenhet av dem på andra hästar. Disco har nu helt slutat slå i sko o jag tycker hakningarna blivit något bättre. Någon som har erfarenhet av dessa?



9 kommentarer:

  1. ser finfint ut det där, tömkörning är så svårt men så bra!!!
    har aldrig sett såna sulor förr... hoppas de funkar bra för disco

    SvaraRadera
  2. Mano: Tycker att sulorna verkar vara bra, hoppas han slipper bölder.

    SvaraRadera
  3. Hade sådana sulor på Suddens mamma fram pga av mkt ömma sulor och dom var faktidkt jättebra mot det i alla fall!var helt säker på att hon skulle trampa av sej skorna i tid och otid,men inte en neda tappsko blev det!Hoppas att dom hjälper även på Disco.

    SvaraRadera
  4. Magic: Verkar bra, men han slår visst lite i sko i alla fall har jag märkt. Hakar också... Men hoppas det kan förhindra bölderna.

    Anna: Jag köpte en gjord på Hööks, tror det är Globus.

    SvaraRadera
  5. Han ser riktigt fin ut på korten från tömkörningen, Disco. Intressant med flappsula.

    SvaraRadera
  6. MM: Ja, han gillar att jobba i töm. Samlande arbete är mkt lättare utan klumpig ryttare...

    SvaraRadera
  7. Spännande skor! Berätta gärna mer om dom när du fått en uppfattning. Söker ny modell eftersom min är så öm och har sämre knän.

    SvaraRadera
  8. Linda: Tack för kommentaren! Har hört flera som tycker de är bra för ömma sulor.

    SvaraRadera