lördag 25 december 2010

Jul med bula i huvudet.




Nu är julen överstökad. Allt går så fort från 1 advent o fram till jul. Vips, så är allt över! Hade en mysig jul med så vackert väder. Sol o gnistrande snö. Kan nog inte minnas en så vacker julafton. Blev förstås mängder av god julmat o trevlig samvaro med släktingar. Simon fick vara tomte o det gjorde han jättebra.

Disco brydde sig inte om att det var julafton, men han fick iaf morötter o äpplen. Av Sofie fick han morotsgodisar från Krafft. Julafton blev en vilodag för honom, men Sandra som kom hem på torsdag var snäll och promenerade med honom medan jag mockade o gjorde i ordning.

Hade tänkt att köpa en tömkörningsgjord i läder till honom, men det blev inte så. Grrrrr. Jag åkte till Hööks för att köpa en Globus tömkörningsgjord nu när det var 10%. Såg en som hängde högt upp på en krok. Jag drog i den för att lirka ner den, men PANG så hade jag rivit ner den i mitt huvud... Fick en av ringarna i huvudet o kände att ett "horn" genast började växa ut. Satan vad ont det gjorde.... Släpade fram den till kassan (lång kö) o frågade om det var en Globus. De visste de inte o dessutom var det inte längre 10%... Jag blev så sur att jag gick tillbaks med den. Så nu har jag fortfarande bara min gjord i tyg. Har dock beställt lädertömmar. Alltid nåt.

Tömkörde Disco en dag o han var riktigt duktig. Men jag kände mig lite tveksam till min insats. Jobbade han på ordentligt? Hade jag för liten volt? Samlade jag för mkt? Skulle vilja veta vad Mia tyckt. Tog honom i lina dagen efter o han fick hoppa lite + cavaletti, då var han kanonfin o jag var noga med att inte samla, utan han fick jobba på framåt.

Tränade för Janne på torsdag. Hela manegen var full av hinder så det var inte så lätt att rida. Men Disco började bra o han kändes väldigt fin. Jag fick träna lite öppnor med lite mer tvärning, vilket han gör bra. Testade också lite förvänd sluta längs långsidan, det var mkt jobbigare, men han försökte iaf. Galoppen var ok o han jobbade fint. Även förvända gjorde han bra. TILLS ALLA SPÖKEN DÖK UPP FRÅN INGENSTANS. Helt plötsligt var ALLT farligt o han skyggade för varenda liten pryl i ridhuset... När han blir sån är det "ingen hemma" o jag vet inte hur jag ska få honom på andra tankar. Han hörde hästar o hundar på utsidan ridhuset, om det nu var det som störde honom. Det händer inte så ofta tack o lov. Sist var på tävlingen i Kungälv. Suck. När en katt hoppade upp på sargen o Disco kastade sig baklänges, sa Janne att jag nog skulle hoppa av o leda honom. Klokt. Vore dumt att bryta armar o ben dagen innan julkafton(!)

Idag red Sandra o det var gamla vanliga Disco igen, tack o lov. Det blev lite cavaletti, studs o lite småhinder. Båda gjorde bra ifrån sig o vi åkte nöjda hem o satte på kaffe o åt skinkmacka på vörtbröd. MUMS!

God fortsättning!

8 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte ens var mödan värt att få en bula i huvudet då....Sudden tycker att frosten som sitter på dörrarna i ridhuset är jättefarligt,så i 2 hörnen kan man verkligen säga att vi genar i hörnpasseringarna;)

    SvaraRadera
  2. Magic: Vad tröttsamma de är när de låtsas vara rädda för allt!

    SvaraRadera
  3. kaffe och skinkmacka smakar så extra gott efter stall/rid pass!

    SvaraRadera
  4. Mano: Underbart att komma in när man varit ute o ridit o få sätta sig o fika med skinkmacka på vörtbröd. Känna att värmen kommer tillbaka.

    SvaraRadera
  5. Men så tröttsamt med gjorden men då var den säkert inget att ha :-) Bor Disco och Klivija grannar nu? Tänk om vi skulle rida ut ihop någon dag! Hade inte det varit kul när vi "bara" är bloggisar!

    SvaraRadera
  6. Anna: Tyvärr är de inte grannar. Disco står i Munkedal så det är några mil mellan dem. När Disco är hemma är det ca 1½ mil till Klivija. Hade mer än gärna ridit ut med er!!!!!!

    SvaraRadera
  7. Ah 1,5 mil kanske är lite långt även när Disco är hemma förstås. Synd!

    SvaraRadera