tisdag 25 maj 2010

Bättre i transporten!



Var på Hoga idag. Disco var extra fin för hovis hade varit här o skott. Han tyckte att Disco lyfte bättre på sina bakben idag utan att haka i bakknäna. Det var ju bra, för han har annars haft en period med lite mer hakning.

Disco var fin när jag red fram. Lagom framåt o villig att korta o länga i "framridningsform". Janne tyckte han såg fin ut i både trav o galopp så vi beslutade att gå över till programridning. Närmare bestämt LA:3. Nu slutar allt att fungera.
Inridning i galopp o halt: han lägger sig i handen o drar mig ur balans så det blir seeegt.
Snett igenom travökning: mest spring o jag studsar o tappar stigbyglar.
Skänkelvikning snett igenom i trav: ovilligt o segt.
Travvolter på medellinjen: ok
Skritten: ok
Galoppfattning v från skritt: ej eftergiven
Serpentin med 3 bågar i galopp: lång o oengagerad
Galoppökning: bra ökning, dåligt upptag.

Suck! Det hade tyvärr inte blivit många poäng idag...
Kanske jag borde släppa Disco på betet på heltid o börja med virkning eller stickning eller nåt i stället:(

MEN, det som var trevligt var att han stod ganska bra i transporten hem!!! Några bankar i golvet då o då men mkt bättre!
Jag testade lite nya saker idag:
Flughuva med ilägg i öronen.
Satte i den breda bommen bak o hade normalbommen fram.
Tog av lindorna innan transport.
Promenerade som förra gången 30 min innan lastning.

Kom nämligen till att tänka på att jag brukar ha ridlindorna kvar i transporten hem. Det blir ju svettigt under o kanske kliar, så jag tog av dem idag. Något av detta hade iaf effekt, eftersom han stod bättre. UNDERBART! Hoppas, Hoppas det håller i sig!

9 kommentarer:

  1. Är det inte alltid så när man tycker det går bra och man blir modig att gå upp ett snäpp? Plötsligt funkar inget - inte ens det lättaste - och man är nere på jorden bums. Skööönt att han stod lugnare! Kicki

    SvaraRadera
  2. Kicki: Jovisst, så är det! (varje gång)

    Veronica: Tack! Känns väldigt bra att det går åt rätt håll.

    SvaraRadera
  3. Trevlig sida du också har, får trilla in lite oftare och kolla. Hoppas att det håller i sig men att pållen stod bra i transporten.

    SvaraRadera
  4. Mimmi: Tackar! Ja, det vore underbart att slippa köra med hjärtat i halsgropen!

    SvaraRadera
  5. Vill bara säga att jag uppskattar de många och fina korten och filmerna du lägger in!!

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren! Vad kul att höra! Jag själv tycker det är kul att titta tillbaka hur det ändras över tid.

    SvaraRadera
  7. Promenerat (två timmar) har jag gjort så mycket i byn så folk börjar fråga varför jag inte rider hästen, lite svårt på en unghäst. Det fina med att promenera med sin häst är väl att man lär känna varandra. Skall dock tillägga att jag inte promenerat med mina gamla hästar, lite onödigt då man kan rida eller köra eller hur? Men nu har det fått en annan innebörd för mig, att använda rösten och träna på "pro och smack"
    Så nu när min vän har tömkört henne så har jag sagt pro och Tindra har stannat Fy mig, stålt att hon lyssnar så på mig men naturligtvis fel att göra så då nogon annan kör henne (lite jäkelskap) Tycker det är jättetrevligt att du svarar.
    Visst är det kul med en blogg så man kan gå tillbaka och se vad man gjort och delge andra sina tankar, pust var jag var långdragen.
    mimmis.

    SvaraRadera
  8. Mimmi: Allt det du gör med din unghäst (ex promenerar) har du stor nytta av senare! Du kommer att tacka dig själv. Det är en investering i en lydig o glad häst. Jag tycker det är kul att promenera med dem ibland, även när de är äldre.
    Lycka till.

    SvaraRadera