söndag 7 mars 2010

Mitt hästliv 19. Åker till Tamburin. Stafette o Lavona visas.




Jag bestämde mig för att åka till Tamburin (Utrillo-Romeo xx) med Ingresse. Han stod hos Holmestrands utanför Alingsås. Svart vacker häst med goda gångarter o hoppade väldigt bra.

Inga problem att lasta sto o föl. Har alltid gjort så att jag tagit in fölet först, då går mamma så gärna på. Fölet står i "drickställning" o mellanväggen är förstås borttagen.
Ingresse skötte sig som vanligt bra, så vi hämtade hem henne efter 1 v. Brukar sedan åka tillbaka på ca 17 dygnet efter betäckning o kolla med ultraljud om det finns ngt "föl". Åker även vid ca 34 dygnet då mest för att se att hon inte resorberat fostret. Men Ingresse "tog sig" som vanligt på första försöket. Tycker det är bra träning för fölet att åka med mamma i transporten o lära sig att det inte är något farligt. Det har man gott av senare!

Stafette artade sig väldigt fint o vi anmälde henne till fölbesiktning. På den tiden kom de hem till gårdarna, men man fick samla ihop några föl på varje ställe. Barkevall o co kom o de blev väldigt förtjusta i Stafette, hon fick 888 o jättefin kritik. Jag var överlycklig! Tyvärr har jag inga foton från den dagen.

Bestämde mig för att visa Lavonasommarpremieringen som 1-åring. Hon var ju stor o växte, men det är så bra social träning för dem att komma ut tidigt i livet. Premieringen var i Dingle o jag o Tina lastade Lavona (inga problem) o gav oss av. Skönt att det var så nära. Lavona uppförde sig exemplariskt o jag var även nöjd med hennes resultat pga att hon var i växtfas. Hon fick 877 o fin kritik. Hade nytta av all träning med promenader i träns.

Jag hade börjat fundera på att köpa en ponny till Sandra, trots att hon bara var 4 år. Hon var SÅ intresserad o följde mig i stallet varje dag. Hon älskade att sitta o kamma Dockas långa hovskägg... När jag släppte in o ut hästar skulle hon välja vilken hon skulle rida på bort till hagen. Nu fanns ju inte Docka längre som var favorit, så det fick bli Silver, Tore eller Ingresse. Vi började titta lite efter lämplig ponny. Skogmyrens stuteri i närheten hade flera fina shettisar o russ. Dit skulle vi åka o titta till hösten.

Bilder:
Övert är Flyinges Tamburin
Mittenbilderna är tv Stafette o th Tamburin
Underst är Lavona

10 kommentarer:

  1. Oj vad det syns att 1-åringen är i växtfas, jättefin, men det är verkligen en häst där bak och en häst där fram :-) Hur stor blev hon?

    SvaraRadera
  2. Hon blev strax över 170 cm vill jag minnas.

    SvaraRadera
  3. men vad många fina hästar du har fött upp!
    o Tamburin var ju gööörsnygg

    SvaraRadera
  4. Tack, ja Tamburin var väldigt vacker. Han tävlade hoppning högt upp i klasserna.

    SvaraRadera
  5. Den där Tamburin var allt en mäktig hingst.. ho.. :-) - Jag är otroligt imponerad över din hästeri-erfarenhet. Vilken bakgrund.

    SvaraRadera
  6. Hade vi en egen premiering hemma på stallplanen? Det visste jag inte att det var så det gick till! Ungefär vid den tidpunkt du är nu i historien börjar jag ha vaga minnen. Minns att jag tyckte Lavona var så häftig eftersom hon hade stjärn (till skillnad mot alla andra bläsfuxar...). Var det Tamburin som gnäggade i farmors öra så hon höll på att lägga sig av skräck? Var det då jag hade "Volle" med mig överallt?
    Jag minns också när vi var och tittade på Jill och när vi hämtade henne i SNÖSTORM... men det kanske är att gå historien i förväg!
    Ses i kväll, ska bli underbart att komma hem till de svarta ulltottarna...

    SvaraRadera
  7. VK: ha, ha man märker hur gammal man är...

    Sandra: Nej det var inte Tamburin, det var Nocturne som gnäggade. Vet att vi tyckte det var kondtigt med 2 bäshästar som fick ett föl med stjärn.

    SvaraRadera
  8. Du är utmanad. Kolla på min blogg :)

    SvaraRadera
  9. Ja den där Tamburin var allt en farligt granner häst. Måtte ha blitt en rackarns fin fölunge efter honom... :) :) Kicki

    SvaraRadera