tisdag 2 mars 2010

Mitt hästliv 18. Stafette föds. Vi säger farväl till Docka.




På hösten avskiljdes Lavona från Diedrika. Gick utan problem. Brukar låta fölen stå ensamma över natten i början, i en box intill mamma, sedan får de gå ihop under dagen. Efter ett tag får fölet bara gå in o dricka på morgonen, när de släpps ut får de gå i hagar så de inte ser varann. På så sätt blir det aldrig dramatik vid avskiljningen, o både sto o föl mår bra.
Lavona växer o växer, men trots sin storlek är hon hela tiden ganska fin. Jag börjar träna henne att bli ledd i träns. Vi promenerar i skogen. Inga problem, härlig häst!

Docka började få problem med benen. En hälta bak som återkommer hela tiden. Hon är nu 23 år o jag märker med fasa hur hon "tacklar av". Förstår att det går åt fel håll. Hon får svårare o svårare att resa sig o ligger inte varje natt. Jag börjar sörja. Förstår att det inte går att ha kvar henne så mycket längre. Min underbara häst som följt mig genom hela min uppväxt i 18 år. Jag är så ledsen. Kommer aldrig att få en häst igen med det psyket. Hon skulle gå genom eld om jag bad henne.
Fram på sommaren tog jag beslutet att ta bort henne. Vill inte se min ögonsten ha ont. Nödslakten kom hem till oss. Docka fick äta havre ur en bunke. Hon förstod aldrig vad som skulle hända o fick avsluta sitt liv på ett värdigt sätt. En epok i mitt liv var slut.

Den 3/6-90 föds lilla Stafette. Ett stoföl igen! Fux (igen) o vita tecken. Lite mindre modell, helt korrekt i sina ben, feminin, otroligt söt med vackert huvud! Jag var överlycklig. Ingresse var stolt mamma. Efter allt tråkigt med Docka var det underbart med ett nytt litet liv!

Eftersom allt gått så bra med Ingresse o fölet bestämde jag mig för att betäcka henne igen. Så det blev att börja leta passande hingst!

Bilder:
Överst: Lavona 1 år. (Angela håller)

Mitten: Stafette nyfödd tv. Fotot till h är hon 1 v.

Underst: Lilla Stafette 1 dag.

9 kommentarer:

  1. Där är hon ju, det lilla grynet. Så otroligt söt hon var som föl (lik sina söner när de var små). Hon har så vackert huvud.

    Var så orolig för henne för 2 v. sedan när hon hade så allvarlig kolik att vi var rädda att mista både henne och fölet. Tack o lov gick det bra.

    Du gör precis som vi när det gäller avvänjning. Det blir aldrig några problem.

    SvaraRadera
  2. O nej! Vilken rysare! Sån tur att det inte hände något med henne eller fölet. Man vet ju inte om det är sista gången hon blir dräktig. Måste hälsa på, så många år sedan...

    SvaraRadera
  3. Så underbart med föl! Finns inget sötare..

    SvaraRadera
  4. Nä, det finns inget underbarare än att få smeka en krullig fölman... o se dem hoppa o skutta av livsglädje.

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få läsa om ditt hästliv.

    SvaraRadera
  6. Tack! Kul att du vill läsa!

    SvaraRadera
  7. Du är så välkommen att hälsa på! Det måste väl vara 16 år sedan du såg henne!

    SvaraRadera
  8. Birgitta: Ja, det var det! Var på hennes kvalitetstävlan som 4-åring!

    SvaraRadera