fredag 30 oktober 2009

Pernillaträning


Tränat för Pernilla i Lysekil. Gick jättebra. Han stod som ett ljus i transporten o ÅT. Ville inte gå ur när vi kom fram, han gick in i gen o ville ha mer MAT. Underbart när han står still. Hade stängt båda fönstren helt o det verkade han gilla.

De hade gymkhana i stora ridhuset o det blev för mkt för Disco. Svansen på ryggen o fräs o passage en lång stund, lyckades tom få igång hästarna i hagen...
Vår träning var i lilla ridhuset o han blev väääldigt lugn när han kom in där.

Pernilla tyckte han blivit mer självbärig o hade fina bakben i avsaktningarna. Fick börja med skritt på volten i h varv. Spårade bra, fick rida bitvis med tagen bakdel. Skritt v varv, där fick jag rida på ruter o vända in i varje hörn för att få med ytterbogen. Trav h varv, lite tagen bakdel o sedan flytta ut honom för inner skänkel. Han blev väldigt fin.
Trav v varv, red på 6-kant i volten o vände i varje hörn. Han blev väldigt fin även där. Fick göra övergångar till skritt o de var bra.
Galopp h varv, ta till baka o sen länga, tänka på att han inte lägger ner framdelen åt h. Samma jobb i v varv.
Skänkelvikning i galopp längs långsidan med huvudet mot väggen. Detta gjorde han bra i båda varv o han blev väldigt lös o fin. Samma i trav, men då fick jag göra tempoväxlingar o övergångar i skänkelvikningen.
Sist fick jag ta tillbaka traven på volten o variera tempot, tänka gummiband.
Jag är supernöjd med honom!

Pernilla blev förskräckt när jag berättade om Cobben. Hon tyckte det var sååå tråkigt. Hon berättade om en GP häst hon haft som gick omkull i transporten på E4 så trafiken fick stängas av. Hu. Den kördes till tävlingar i hästambulans i fortsättningen! Hon kände en person med sådan!! Synd att vi inte gör det också!

7 kommentarer:

  1. Haha nicke hade nog också haft svansen på ryggen. Härligt att det gick bra då.
    Det är så hemskt med transport olyckor.. Hoppas Cobben är bra snart.

    SvaraRadera
  2. Nicke hade nog också dansat... Ha så kul nästa vecka!

    SvaraRadera
  3. Kul att du var nöjd med träningen o att han stog så lugn på transporten Förstår din fasa varje gång ni ska iväg. Vi känner ju nån som kör människoambulans, inte lika bra kanske, då måste ju hästarna ligga på en bår.

    SvaraRadera
  4. Jag har fina kontakter med hästambulansen i Falköping. De skickar till och med brev till mig...

    SvaraRadera
  5. Skickar gärna efter hästambulans men räkningen vill jag inte ha.

    SvaraRadera
  6. man kan säga att det blev miljöträning också då=)

    SvaraRadera