söndag 3 maj 2009

Mitt hästliv 6. Börjar rida lite dressyr.





Jag lärde känna Docka mer o mer, vi blev ett oskiljaktigt par. Var i stallet varje ledig stund o mina föräldrar såg mig knappt. Ibland red man 2 ggr /dag.
Annika red Bonny o jag Docka. Birthe var ofta med mig till stallet o då red vi bägge 2 på Docka. Inga problem, Docka var stark. Hände att vi fick vi skrattanfall då vi travade, konstigt att vi inte ramlade av...
Ibland fick vi vara "barnvakter" åt Kicki o Malin. Bästa sättet att passa dem var att sätta upp dem på nån häst. På fotot ser ni Kicki på Docka.

Vi red ofta tillsammans med andra som hade hästar. På bilden Catrin med Mavis.

Ann-Sofie kom hem o hälsade på då o då. Hon hade då lärt sig massa o hade lite lektioner med oss. Docka visade sig vara jättemjuk o lydig o hade lätt för att lära sig dressyr. Vi red på åkrarna, men ibland fick vi rida på grusplanen i Brastad. Rena himmelriket. Annars hade vi en parkering vid Rixö småbåtshamn o en parkering vid grusplanen som vi ibland var på. Förstås knaggligt o stenhårt.
Men jag märkte att dressyr passade mig o Docka. Det var så kul att träna henne o hon ville hela tiden göra rätt. En ny värd hade öppnat sig. Ett nytt sätt att rida. (trots att jag fortfarande inte hade nån sadel...)
Detta var -74.

Bilden överst: Docka + Docka o Kicki
Bilden under: Catrin + Mavis samt jag o Docka på grusplanen.
Underst: Årsbok 8

5 kommentarer:

  1. Som sagt, jag gillar nordisar. De är ofta väldigt mjuka o "böjliga"...
    Minns hur man red på allt vad "banor" man kunde hitta...

    SvaraRadera
  2. Låter härligt:D Fina bilder också:D

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg när Docka var "barnvakt" i rastshagen och min kära syster kom med ett härligt fång hö. Vid staketet. På andra sidan bäcken. Docka hoppade elegant över bäcken med mig på, tur att det fanns två meter man... :) :) //Kicki

    SvaraRadera
  4. Mmm, Docka brydde sig inte om "objektet" på ryggen trillade av...

    SvaraRadera