torsdag 11 december 2014

Docka vinner. Hällerna Munkedal -81






Underbara Docka! Aldrig får man en häst med det psyket igen. Arbetsvillig, lyhörd, orädd, man kan komma på hur många superlativer som helst. Hade hon varit ett halvblod hade hon kunnat gå hur långt som helst. Vad man än gjorde fattade hon direkt. 
Vi tävlade upp till LA:0 som det hette på den tiden. Det man ska tänka på var att vi sällan tränade på riktigt (fanns ingen bana om vi inte red på åkrar eller på fotbollsplanens parkering). Red även på en parkering nere vid båthamnen.... Tränade gjorde vi för Ann-Sofie Johansson fd Karlsson.
Docka placerade sig i någon klass på alla tävlingar vi startade på. Vilken underbar häst hon var. Vi växte upp ihop hon o jag. Jag vet att hon gjorde allt för mig.

Jag red i en hoppsadel, det gick det med. Dressyrsadel skaffade jag långt senare... Var glad att jag hade en sadel över huvud taget. Red ju många år barbacka:) 

Domare på denna tävlingen var Ann-Hild Staiger. Hon hade en trevlig, vänlig framtoning o var en omåttligt populär domare. Hade alltid några berömmande ord att ge, speciellt till nervösa ponnyryttare. Jag gillade henne skarpt.

Så här står det i artikeln: 
"Vem kunde tro att ett kallblod skulle slå alla de varmblodiga deltagarna, sa den mycket förvånade domaren Ann-Hild Staiger från Uddevalla. Hästen var fantastiskt lydig o gjorde allt med oerhörd precision. Hon utförde LC programmet perfekt. Det var verkligen en upplevelse att se Irene Sixtensson och Docka i aktion. Man trodde inte det var möjligt att få en Nordsvensk att gå på tygeln, fatta galopp och utföra de övriga rörelserna med sådan precision."

Ha, ha värre än om det varit VM.... Men kul minne som värmer i hjärtat.

Det som inte nämndes i texten var att Kicki o Savona vann både LC och LB i kat B+C ponny!!!
Stefan Jansson vann LC för D-ponnyer med Christian L  
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar