lördag 30 augusti 2014

Bra Veterinärbesök



Dags för vet.besök för Disco. Eftersom han fortfarande inte var bra skulle vi röntga båda bakknäna. Jag var så nervös att jag trodde jag skulle störta.
Veterinären kände på knät o sade att gallan nu var helt borta o att knät kändes mkt bättre. Skönt!
Han fick lite lugnande för att stå helt still. Började med de onda vb.
Blev flera bilder från olika håll. Ingen artros eller lösa benbitar. En liten, liten pålagring på sidan som troligen inte alls påverkar honom. Men han såg däremot en liten förändring mitt i, vid korsbandsfästet. Möjligen är det detta som spökar. Patella ua.
Puuuh!!!!
Höger knä röntgades också o det var helt ua.
 
Nu är det fortsatt vila som gäller. Hage + 10-15 min skritt (ledas) i en månad till. Kilsulor bak. Han fick ingen övrig behandling.
Nytt vet.besök om en månad med böjprov.

Det som kändes väldigt skönt för mig var att vet. sade att en korsbandsskada troligtvis har uppkommit genom ex att han gått omkull i hagen eller liknande, beror inte på min ridning. Jag har haft så dåligt samvete om jag skulle ha ridit så att jag överansträngt honom.

När Cobben hade sin hovledsinfl. sade hans vet. att Sandra skulle ge Hyaluronsyra i fodret till att börja med, sedan ge preparat som bygger upp ledbrosk. Därför testar jag samma sak. Har köpt flytande Hyaluronsyra på Granngården. (inte gratis....)
Vi använde dessutom Biolight på Cobben. Skulle vilja ha en sån där apparat. 
Summan av kardemumman är att jag är supernöjd att det går åt rätt håll. Nu får tiden göra sitt:)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar