onsdag 2 juli 2014

Byten med livet som insats...

Har man tagit f-n i båten får man ro honom i land... Nu syftar jag på att jag i någon slags sinnesförvirring hade bestämt mig för att nu var det dags för att lära hästen byten. Har ju hela tiden dragit på detta för när han var unghäst o vi försökte resulterade det i ordentliga bocksprång i stället för byten... Då bestämde vi oss för att vänta tills han blev tillräckligt stark i galoppen o att enkla byten funkade.

Nu känns det som om jag vill lägga ner det igen, fy säger jag.
Han har nu fattat lite vad han ska göra, men det blir gärna sken i stället för byte o det blir ofta rejäla bocksprång. Har varit sååå nära att ramla av:(
Vissa dagar går det lugnare o det funkar bättre. Måste fortfarande alltid ha bom för att byta från h till v. Ibland byter han tillbaka till förvänd(?). Jag gör bara några enstaka byten per gång om det funkar, o han får skritta som belöning. Gör jag flera på rad stressar han upp sig så att han inte vet på vilket ben han ska stå o lyssnar inte alls på mig.
Tror att detta kommer att ta väldigt lång tid innan det funkar på hjälpen o utan bommar. Jag har nu hållit på en månad o räknar med att det kommer att ta ett år innan det funkar något sånär. 

Jag kommer nog inte att tävla under denna inlärningsfas, i så fall får jag nog lägga ner bytena en period, vi får se.
Mitt mål är att jag ska kunna göra rena byten åt båda håll utan att använda bommar nästa sommar. (Om jag inte brutit armar o ben innan dess) 

Men jag är så glad att han över huvud taget byter!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar