fredag 19 juli 2013

Programridning för Marianne


Red upp MSVC:1 för Marianne som är både domare o tränare. Det visade sig vara ett lyckokast. Jag fick massor av bra tips! Nu gäller det bara att komma ihåg allt hon sa...

Vi börjar från början. Uppridn i galopp. Jag får tänka på att vända upp i tid så att han inte kommer vid sidan av medellinjen. Halt o framridning ok. Snett igenom i mellantrav, där måste jag markera ökningen med en rejäl halvhalt både innan o efter. Jag ska även ta små halvhalter under själva ökningen. Öppna, han ska vara formad som om han ska in på en 8m travvolt, 3spårigt. Får inte lämna spåret med bak. Ska tvära tillräckligt mkt. Volten är ok. Slutan ska vara 4-spårig, så jag ska tvära mycket mer än vad jag gjort. Han ska titta rakt fram, jag ska trampa ner ordentligt i inner stigbygel. Mellanskritten är ok. Ökade skritten ska jag släppa ut mer tygel.
Fattningarna ok. Han ska vara kvickare i galoppen, även den förvända. Han har bra balans, men det ser för tungt ut. Enkla byten gör han fina ög från galopp till skritt, men han är lite öppen o vinglig i nya fattningen. Ska tänka 3 steg skritt. Galoppökningarna behöver han få lite mer luft under magen, men upptagen ok.

Puu, blev kanske runt 60%, mycket att öva på....

Tränade lite galopp på volten. Fick träna på att bli lite kvickare med skänkel o säte. Tänka driva när jag är på väg upp i språnget. När jag bryter av ska jag ta förhållningen på yttertygeln.

Jag är väldigt nöjd o har fått massor av bra tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar