tisdag 14 maj 2013

Övningar undan för skänkeln



Härligt att rida på min ridbana nu. Man är omgiven av kvittrande fåglar o en strålande sol. Grannarnas får har lammungar som är ursöta (även om inte Disco uppskattar dem lika mycket). Skönt med frisk vårluft!

Idag blev det lite sidvärtsträning. Vi behöver träna på detta både jag o Disco. 
  • rjade i skritt med att gå snett igenom i skänkelvikning. Så fort baken följde o han var rak red jag rakt fram. 
  • Sedan blev det lite långsidesskänkelvikning i trav (med huvudet mot staketet). Samma där, när han villigt går undan rider jag rakt fram i lite friskare tempo. 
  • Vill man variera detta kan man rida snett igenom i skänkelvikning o rida ur detta fortsatt snett igenom i friskare trav. 
  • Nästa övning: vänd rätt upp i trav o därefter skänkelvikning lång väg ut mot spåret till strax före hörnet. Övergång till skritt, igång i trav igen osv.
Disco blev väldigt lös o fin o han frustade nöjd när jag travade ner honom efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar