onsdag 12 december 2012

Variation

Det gamla kandaret är lättare att passa in
Det nya Stübben Electra kandaret blir nog bättre när man använt det ett tag

Jag tycker det är jätteviktigt att variera arbetet för Disco. Försöker att hitta på olika arbetsuppgifter för honom o även rida på olika platser, så att han får gå på olika underlag. Han jobbas i 3 olika ridhus + min ridbana, tömkörs, lite hoppning, cavaletti, rids ut klättrar, galopperar på åkern mm o förstås dressyrjobb. Eftersom han är lite loj av sig måste man tänka på att inte tjata på honom mer än nödvändigt.

Varierar även utrustningen. Han har 3 olika träns med bett. Ett för hoppningen (3-delat bett, kopparfärgat), ett för tömköringen (3-delat bett med lite rundare mittendel), ett för dressyren (lite smalare 3-delat bett). Eftersom det är olika huvudlag spänns nosgrimmorna på lite olika ställen. Förhoppningsvis slipper han skav i munnen.
Använder en dressyrsadel o en allround/hoppsadel. Olika sadelgjordar.

Hoppas o tror att jag kommer att ha en hållbar häst. (Med det man kan påverka) När man ser vad jobbigt det blir för alla inblandade när hästarna är halta, vill man verkligen göra allt man kan som går att påverka. Vet inte vad jag skulle ta mig till om Disco blev allvarligt skadad. 

Men nu går han på tomgång. Gör inte så mkt eftersom han gått ordentligt hela hösten. Han kan få ta det lite lugnare en period. Det är halt på våra småvägar så jag vill inte köra transporten. Därför går vi bara en promenad per dag, med eller utan mig på. Går hellre bredvid när det är riktigt kallt. Då får han ha kandaret som träning. Tycker det är lite knöligt med kandaret. Nosgrimman är så tjock så den är nästan i vägen. Kindkejans krok skulle jag vilja böja ut. Tror att bridongbettet är lite för tjockt, han får så mycket i sin lilla mun. Får visa någon som är haj på detta, så att jag har det inspänt så bra som möjligt.
 

2 kommentarer:

  1. Hej ja man får hålla dom vid gott mod så dom inte tröttnar och det är ju bara bra med varierad träning och att ha olika bett/träns vi gör detsamma med Enzo vi har även tre olika sadla en dressyr och två flatback eftersom jag vill ha 16 tum å Jessica 17 ;)känns bättre att gå med hästarna när det är så här kallt man blir bara frusen ock stel om man rider ute ;) Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst! -15 är lite väl kallt, räcker med några minusgrader tycker jag:)

      Radera