torsdag 27 oktober 2011

Rädd häst i ridhuset


När jag red Disco i ridhuset i måndags var det nära att jag flög av...

Var ensam i ridhuset o njöt av att rida. Disco var fin o mjuk o jobbade villigt på. Efter framridningen jobbade jag med övergångar längs 4-kantsspåret. Han skulle svara kvickt både fram o tillbaka. Jättenöjd för utom i h galoppfattningarna från skritt, då han gärna tappade formen. Men galopp på volten kändes fint, förvänd på serpentin, bra. Några öppnor med övergångar, bra! Lite slutor, svårare, men ok.

Rätt som det var började det att "väsa" i några rör i ena hörnet av ridhuset. OJ OJ så farligt!! Han drog iväg som jag inte alls var beredd på o stirrade förskräckt....

Så här brukar jag göra då hästarna skyggar för något:
INTE bli arg.
Jag saktar av till skritt. Han får gå förbi sakta o titta om han vill. Ingen press.
Skrittar förbi i båda varven medan han får titta på spökena.
Travar. Ställer honom överdrivet inåt, från det farliga, lättar på yttertygeln. Det är viktigt så han inte kan ta tag i yttertygeln o dra iväg. Rider till att börja med inte så nära.
Efter hand närmar jag mig successivt om det går.
Försöker att inte göra en "affär" av det.
(Men ibland är det jättesvårt o han lyssnar inte på mig.)

Efter ett tag lugnade han i alla fall ner sig, men spejade på de där farliga rören, även om han nu snällt gick förbi dem.

Måste ändå säga att han inte brukar vara speciellt tittig av sig, men när han blir rädd blir det ofta ganska rejält... Har inte glömt när jag åkte i backen sist...

2 kommentarer: