onsdag 9 december 2009

Janneträning



Filmade när jag red hos Kicki i söndags. Blev bedrövad när jag såg den. Jag sitter INTE bra. Måste räta upp mig. Skänklar fram. Ta längre fram på tygeln. Disco ser loj o trött ut o jag låter honom gå så. DETTA MÅSTE JAG ÄNDRA PÅ!
Inte så dumt att se sig själv ibland...
Janne var som dr Phil idag (ha,ha). Han sade också att jag bör köpa ny sadel(!). Min Albionsadel ligger o trycker för mkt bak o det gör att jag sitter ännu mer bakåtlutad. Tyvärr är ju sadlar inte billiga! Men det är ju jätteviktigt att ha en som passar både häst o ryttare.
Jag försökte allt jag kunde, -att sitta rätt, -att ställa krav på att Disco ska va aktiv, -att lösgöra h-sidan. Disco blev så aktiv att han taktade i skritten o galopperade i traven, men det är ju helt ok. Annars kändes han väldigt fin.
Tränade på lite öppnor, skänkelvik, tempoväxl i galopp, halter mm
Detta ska jag träna på sa Janne:
Aktiva fötter
Lätta av i tygeln efter varje förhållning
Disco får inte bli för kort i formen, ex vid skänkelvik
Placering av volterna vid X (10m 8-volt)

Nästa träning är på tisdag....

7 kommentarer:

  1. Behöver du verkligen få fram skänklarna? Det jag däremot tänkt på är att dina knän blir lite uppdragna, de ser ut som att du inte riktigt får plats i sadeln då knät nästan hamnar lite framför sadeln. Behöver du tom snäppet större sadel, eller räcker det kanske med att "släppa ned" benet?

    SvaraRadera
  2. Men du, du vet väl att hästarna alltid ser ut att på något sätt gå segare på filmen än vad det känns i verkligheten. Om det var undertempo så tror jag säkert att din tränare hade varit på dig (det är ju vad de är till för :-). Tycker inte heller din sits är så katastrofal som du vill ha det till, hade önskat en lite lugnare underskänkel men vet hur knepigt det kan vara. Att byta sadel är en djungel, måste själv bege mig ut i den under nästa år är jag rädd för. (Dräglar på Chilreric men vågar inte gå till handling innan hästen får en lite mer vuxnare ryggform)

    SvaraRadera
  3. Cissi: Jag är väldigt bra på att hålla om för mkt med skänkarna o då drar jag upp knäna. Han måste gå mer självbärigt så jag kan släppa ner benen... Får nog ha hjälp med att prova ut sadel som passar oss båda (bara pengarna räcker)

    VK: Du har rätt att det ser segare ut på film, men jag behöver rida på mer iaf. Undrar om Chilreric är en modefluga eller om de är så fantastiska som de borde vara till det priset???

    SvaraRadera
  4. Tycker inte heller att det ser så bedrövligt ut. Jag som också har problem mad mina underskänklar, hoppas innerligt att det löser sig med en bättre sadel, den dagen man har råd. Dyrt bara som sagt. Så länge får man göra så gott man kan och sträva.

    Drömmen här är också en Childeric. Har provat (Strumpan har en) och den var grymt skön! Strumpan som är stor och rör sig rätt mycket var väldigt lätt att sitta på. Man satt liksom perfekt utan att behöva anstränga sig. Men det borde finnas billigare sadlar som har samma effekt tycker man...

    SvaraRadera
  5. Anna: Jaha, den är alltså fantastisk. Kanske farligt att prova då... Hade Sandras sadel igår, samma som min fast wide. Iaf bättre än min men inte bra. Disco har stor manke o sänkt rygg, dåligt med muskler i länden, i övrigt fina bakdelsmuskler. Lite svårt att få till en bra sadel där. Kraven blir ju större o större på hästen, då måste ju allt vara optimalt...

    SvaraRadera
  6. Irene, vilken modell av Albion har du?
    Jag har en SLK Vid med Högt huvud där manken får god plats. Den passar min häst rätt så bra då han är rak i ryggen och har en markerad manke. (Köpte sadeln till min förra häst med monster-manke och rak rygg =) Älskar den, men är osäker på om den kommer att fungera i framtiden. Synd du bor så långt bort från oss, det vore kul att se om den passade din.

    SvaraRadera
  7. Det är en Albion K2 Medium-Wide. 17,5 tum. Sandras är samma fast Wide. Jag köpte också min till min förra häst. Disco har hög manke o lite sänkt rygg, samtidigt som han är bred över ryggen. Det är alltid bra att prova andra sadlar. Red i en Albion Medium, men den var allderles för smal.

    SvaraRadera