onsdag 27 maj 2009

Janneträning


Nyss hemkommen från träning.
Det blåste så jag trodde taket skulle lyfta på ridhuset. Men sådant är inte Disco rädd för, tack o lov.
Var kul att Marianne kom o tittade. Alltid lika roligt att träffa henne. (Men inte lika kul att hon filmade...). Vi längtar ju så efter Karimbas föl som blir lillebror till Disco. (samma pappa). Snart dax!!!!!!!!
Fick börja med lite övergångar. Han måste bli snärtigare o kvickare. Trav på volten i båda varven. Ytterbogen måste in i båda varven. Rakare i v, rundare i h. Kniper med svansen men kändes i övrigt ganska bra. Ut på spåret. Lite mjuka övergångar mellan lite mer samling i traven o vanlig trav. Måste va på honom så han jobbar in sig bakifrån. Jag känner inte alltid att han fuskar o häver sig fram.
Halter ok.
Längningar i trav. Han har långt kvar till mellantrav, men han länger iaf.
Snett igenom i skritt skänkelvik. Svårt att ha honom rak o samtidigt tvära tillräckligt, men ändå bättre än sist. Trav snett igenom. Första halvan vanligt o andra skänkelvik. Måste hålla tempo o tvärning ända ut till spåret. Bättre än sist, men jag får jobba varje steg. Lägger ner honom o rider lätt.
Öppna längs långsidan. Han gör det ganka bra. Måste ha honom rak på yttertygeln.
Galoppfattningar från trav på volten. Bättre än sist. Fattningar från skritt också bättre. Galopp på spåret, bogen in på långsidan. Jobbigt. Han försöker så gott han kan. Längning på långsidan o upptag på volten. Det gör han jättebra. Han har lätt för att korta sig. Fina övergångar till trav, lite jobbigare till skritt.
Han kom igång ordentligt i traven o jag fick mer i handen än vad jag brukar. Janne sa att det var ok. Det som kändes ovant idag var att han var bakom lodplan flera gånger o jag fick lyfta upp honom. Så brukar han inte göra. Hoppas det är övergående. Annars var jag jättenöjd med honom idag. Han har ju tagit det lugnt 1v o det har varit skönt för honom.

Bilden visar de fina blommorna jag fick idag av arbetsgivaren. (kalas igen...) De bjöd också på god smörgåstårta.
Tur jag fick motionera av mig lite idag. Janne var på hugget o vi fick bekänna färg!

6 kommentarer:

  1. Roligt att det gick så bra. Ibland är det skönt med lite ledigt, både för kropp och knopp på både häst och ryttare.

    SvaraRadera
  2. Ja, man måste hela tiden "känna av" hur de mår. Viktigt att inte gå för fort fram med en talangfull häst. De ska som du säger hinna med i knoppen också!

    SvaraRadera
  3. Tur att du har Janne som håller igång dig mitt uppe i alla kalas anars hade du nog rullat fram som mig med gäddhäng odyl. Men fina blommor fick vi :-)Fotat mina oxå.

    SvaraRadera
  4. Vi får ju inte förfalla så här efter 50...

    SvaraRadera
  5. Fin blomma!
    Han är inte rädd för så mycket.
    Han kan ju lära Nicke att inte vara rädd för allt..Haha
    Kul att allt gick så bra på träningen.

    SvaraRadera
  6. Det är ganska skönt att han inte är rädd för saker. Inte så ofta iaf. Nicke är rädd när det passar honom... Idag gick det ju bra när du red.

    SvaraRadera